• De Amerikaanse producent van elektrische auto’s Lucid Motors is een belangrijke uitdager van Tesla.
  • Het in Californië gevestigde bedrijf wordt geleid door Peter Rawlinson.
  • Insider sprak met Rawlinson over de ambitieuze productieplannen van het bedrijf.

Veel analisten denken dat de markt voor elektrische auto’s de komende twee jaar snel gaat groeien. Daarbij zullen nieuwe merken en modellen opduiken die momenteel nog weinig bekend zijn, zoals de Lucid Air die later dit jaar in productie gaat.

Het in de Amerikaanse staat Californië gevestigde Lucid Motors wordt geleid door Peter Rawlinson. De Britse techneut, die zowel bestuursvoorzitter als technisch directeur is, heeft in de loop der jaren voor een aantal verschillende automakers gewerkt, waaronder Jaguar en Lotus. Hij maakte naam als projectleider van Tesla Model S. Rawlinson wil dat succes herhalen bij Lucid.

Lucid kondigde vorige maand aan dat het een fusie aangaat met Churchill Capital Corp. IB (CCIV), een zogeheten Special Purpose Acquisition Company (SPAC). Doel van de samenvoeging is de bedrijfskas te vullen en naar de beurs te gaan.

De deal heeft genoeg geld opgeleverd om niet alleen de Lucid Air in productie te nemen, maar ook het daarop volgende Project Gravity SUV, zegt Rawlinson. Maar sinds de deal is aangekondigd zijn er problemen ontstaan over de plannen van Lucid. Het aandeel CCIV is sterk gedaald van een piek van bijna 65 dollar naar iets minder dan 27 dollar.

Insider sprak met Rawlinson over onder meer de problemen die zijn bedrijf ondervindt op Wall Street en zijn ambitieuze productieplannen.

Insider: Laten we beginnen met financiële zaken. Waarom heeft u gekozen voor een SPAC?

Rawlinson: "Het is een geschikt middel dat ons in staat stelt op snelle en efficiënte wijze naar de beurs te gaan. We hebben 4,5 miljard dollar opgehaald. Vergelijk dat eens met hoe Tesla is begonnen. Zij waren altijd aan het worstelen om meer geld op te halen. Wij kunnen de SPAC gebruiken om de kracht van ons bedrijf te laten zien en dat we een illuster rijtje investeerders hebben, de beste van de besten. Dat is uniek. Zij denken dat wij het helemaal worden.

"De enorme kapitaalinjectie was een fantastische manier om de toekomst van het bedrijf op lange termijn veilig te stellen. Het maakt de weg vrij naar Project Gravity begin 2023."

Insider: Nu de keerzijde: CCIV heeft 60 procent verloren sinds de recordhoogte van 64,86 dollar per aandeel. Daar zijn serieuze zorgen over ontstaan. Een daarvan is dat u de introductie van de Lucid Air zou hebben uitgesteld.

Rawlinson: "Het klopt niet dat we de planning hebben veranderd. Er is niets gewijzigd ten opzichte van hetgeen we hebben gepresenteerd aan Churchill Capital en beleggers. We hebben in onze documenten gesteld dat we de auto in het tweede deel van het jaar gaan produceren. Ik had erop aangedrongen om in de lente te beginnen. Nu zitten we op één lijn en willen we het project laten slagen zonder ons zorgen te maken over de datum. We willen als beursbedrijf minder beloven en meer leveren. Ik denk dat beleggers dat niet goed hebben verwerkt. Maar die 64 dollar was helemaal gebaseerd op speculatie. Wat in onze documentatie stond toen we de fusie aankondigden is niet veranderd. We mikken voor de productie op de tweede helft van het jaar."

Lucid Air exterior_7
Foto: Lucid Motors

Insider: Dus u moet veel gesprekken gaan voeren om het vertrouwen terug te winnen?

Rawlinson: "Daar ben ik aan gewend. We hebben de afgelopen twee jaar de doelstellingen behaald die we hadden afgesproken met onze belangrijkste investeerders. Dit is helemaal niets vreemds voor me. Vergeet niet dat we tijdens de pandemie in recordtijd de eerste speciaal voor elektrische auto's bedoelde fabriek hebben gebouwd. Het voldoen aan de doelstellingen is gesneden koek voor ons. Uiteindelijk is het product het allerbelangrijkst en dat weet iedereen. Laat de auto zichzelf verkopen. Ik kan niet wachten."

Insider: We horen veel ambitieuze plannen van startups, maar zelfs Tesla heeft moeite geld te verdienen met het produceren van auto's. Dus blijft het niet moeilijk voor een startup?

Rawlinson: "Het is een enorme uitdaging. We hebben nog geen enkele auto verkocht. Ik probeer me bescheiden op te stellen. We moeten de eerste auto nog produceren. Het hele team dringt erop aan dat we eerst een geweldig begin moeten maken voordat we over iets anders praten. We doen het stapje voor stapje en dat houdt ons op het juiste pad.

"We hebben de fabriek in recordtijd gebouwd. Nu is die gereed om 34.000 auto's per jaar te produceren. We assembleren nu de pre-productiemodellen en zorgen dat de kwaliteit goed is. We werken daaraan met al onze toeleveranciers. Zo gaan we lijnrecht op de productie af."

Insider: Sommige mensen hadden gewild dat Lucid zou beginnen met een SUV in plaats van een personenauto. Zou dat niet beter zijn geweest? En hoe snel komt er een SUV?

Rawlinson: "Een merk wordt gedefinieerd door het eerste product. Wij worden een producent van luxe auto's zoals Mercedes. De S-klasse definieert dat merk. Tesla is begonnen met een personenauto. Het maken van een personenauto van wereldklasse is het moeilijkste wat er is. Er is een perceptie dat de markt voor personenauto's inzakt, maar hij is nog steeds erg belangrijk. SUV's vormen een grote en groeiende markt, en daarom moeten we onze SUV van het Air-platform zo snel mogelijk klaar hebben. We zullen profiteren van schaalvoordelen, want de SUV wordt ongetwijfeld ons best verkopende voertuig.

"We lanceren 'Project Gravity' en beginnen met productie in 2023. Het is interessant om te zien dat het bij Tesla vier jaar duurde na de Model S om te beginnen met de productie van de Model X."

Insider: En wat bent u daarna van plan?

Rawlinson: "Daarna volgt ons tweede platform. Ik vermoed dat dat een equivalent wordt van de Model Y van Tesla, iets in de prijsklasse van 40.000 tot 45.000 dollar. Ik wil dat die er zo snel mogelijk komt, zodat we kunnen opschalen bij de nieuwe productiefaciliteit in Arizona. We hebben nu 365.000 stuks gepland."

Lucid Motors Project Gravity_4
De Project Gravity SUV van Lucid komt na de zogeheten Air. Foto Lucid Motors

Insider: Het valt me op dat steeds meer mensen open staan voor elektrische auto's. Is dit het jaar dat elektrische auto's definitief doorbreken?

Rawlinson: "Ik denk dat dat gebeurt. Ik denk dat we een enorme beweging naar elektrificatie gaan zien. De laatste argumenten tegen elektrische auto's vallen weg. We zien een goed ontwikkeld en groeiend netwerk van snelle opladers. Dat is één ding. Zorgen over de actieradius vallen weg met een auto zoals de onze met een bereik van 500 mijl. Ik denk kosten om er een aan te schaffen een zorg is die voorlopig blijft. Daar moeten we nu aan werken.

"Prijzen van batterijen gaan dalen per kilowattuur. Efficiëntie gaat omhoog, wat betekent dat je verder kunt rijden per kilowattuur. Dat is eigenlijk belangrijker dan de kosten van batterijen, want dan heb je minder batterij nodig. En dat betekent een lager gewicht. Ik kan bijvoorbeeld kleinere remmen gebruiken, dat drijft de kosten verder omlaag. Zo wordt het laatste obstakel weggenomen."

Insider: Nu de verkoop van elektrische auto's naar verwachting zal toenemen, loopt ook het aantal bedrijven op dat ze wil maken. Over welk van die bedrijven maakt u zich de meeste zorgen? Tesla of een van de andere startups? Of een van de gevestigde autoproducenten, zoals General Motors, Volkswagen of Ford?

Rawlinson: "Dat is een interessante vraag. Ik ga u iets zeggen dat vreselijk arrogant zal overkomen: ik maak me over geen van hen zorgen. Ik meen dat serieus. Ik kan niet wachten totdat de elektrische Mercedes EQS op de markt komt en ik die kan vergelijken met deze personenauto. Ik ben bijna als een wedstrijdbokser die de ring in wil. Ik ben er klaar voor. Ik krijg een kick van deze techoorlog. Ik ben er dol op. Ik wil gewoon dat wij de beste zijn.

"Dat is hoe ik mijn team tien jaar geleden aandreef als hoofdingenieur van de Model S. Mensen dachten dat ik gek was, want het was al fantastisch. Maar ik vond altijd dat het nog iets beter kon. Als ik niet de boel aanjaag en de concurrentie zou een beetje beter zijn dan wij, heb ik daar de rest van mijn leven spijt van. Met de Air gaan we voor het beste. Ik stel meestal geen doelen. Het is meer "hoe goed kunnen we het maken?"

Insider: Laatste vraag: tegenwoordig omschrijven zelfs de conventionele producenten zichzelf niet als autobedrijven. Ze zijn 'leveranciers van mobiliteitsdiensten' en dergelijke.

Rawlinson: "Iedereen zegt dat, maar we zijn een autoproducent. En we zijn een techbedrijf. Ik ben er trots op dat we een autobedrijf zijn. Het heeft vier wielen, het is een auto. Maar wel een hightechauto. Al sinds ik ben afgestudeerd wil ik me bezighouden met auto's. Ik heb mijn hele carrière besteed aan het bouwen van auto's. Het is waar ik van houd."

Lees meer over elektrische autofabrikanten: